Prosjekt: Scenery til P3D #1

Har lenge tenkt at jeg skulle lært med å lage enkle sceneries til simulatoren for å få på plass bygg eller kjennemerker som jeg kjenner fra det virkelige liv.
Jeg skal ikke ta mål av meg til å bli noen fullblods utvikler, men har lyst til å lære meg det grunnleggende for å kunne plassere f.eks. mitt eget hus inn på rett sted i simmen, og at det i tillegg går an å se at det faktisk er huset mitt.

Andre elementer kunne vært master, vindmølleparker, holmenkollen, hotellet i Molde, eller kanskje en næringspark på sikt? Jeg vil i alle tilfelle begynne med mitt eget hus, det nære og kjente, som jeg tror skal være helt overkommelig.

Jeg har forstått at jeg kan tegne modell i SketchUp, og det er et program jeg kan fra før av, men hvordan teksturer skal legges utenpå modellen og hvordan dette skal plasseres og lagres som et eget scenery har jeg ikke peiling på.

Jeg begynner helt fra scratch, og vil lage en serie små artikler der jeg beskriver femdrift og hva jeg lærer meg underveis, hvilke programmer jeg kommer til å bruke og hvordan jeg jobber i praksis.

Det første jeg skal få klarhet i, er hvordan hele prosessen fra tegning av modell til ferdig scenery er, og det kommer jeg til å skrive om i innlegg #2.

Det kommer til å ta tid å finne tid, så ikke forvent daglige oppdateringer. Vi kommer forhåpentligvis til å åpne opp for kommentarer med en felles innlogging for websider og forum underveis i prosjektet, så her skal det bli mulig å delta.
Den felles innloggingsapplikasjonen er annonsert “snart ute” i over en mnd, men er det noe vi i simulatorbransjen kjenner til, så er det lange leveringstider 😀

Har du en ide til et lignende prosjekt eller har du lyst til å skrive enkle artikler som på ett eller annet vis berører flysimulatorhobbyen vår, så ta kontakt.