Entusiasten – Øyvin Sommer

Som første mann ut i «Entusiasten» presenterer vi Øyvin Sommer.

Øyvin Sommer

Øyvin Sommer

Øyvin (63) bor i Stokmarknes og har et yrkesaktivt liv bak seg som vaktsjef innenfor plass, brann og redning på Stokmarknes Lufthavn – Skagen. I dag er Øyvin pensjonist og har derfor fått mere tid til hobbyen sin.

Øyvin har drevet med flysimulator siden «flysimulatorens morgen». Første sim han benyttet var på Commondore 64. Siden har det gått slag i slag ettersom nye versjoner har kommet på markedet, frem til i dag hvor han benytter P3D ver3.1 sammen med full suite Prosim737 (logikk for B737-800NG) samt Prosim sin egen flymodell 737-800NG

Interessen har stort sett vært der hele tiden, litt sesongbetont. Noe lavere aktivitet i sommermånedene, men elles bruker Øyvin noen timer hver uke i simmen.
“Ofte er det innstillinger og servicerelatert arbeid som må gjøres, men simmen er 100% flyvedyktig.”

With you at FlightLevel 340

Favorittflyet er Boeing 737-800, men dash8 til kortbanenettet er også en av favorittene,
Jeg flyr stort sett ruteflyging i Norge og Mellomeuropa

Dine viktigste addons?
AON (Airport of Norway) er et av de beste addons som jeg har installert. Dette sceneryet har øket min interesse og bidratt til å heve kvaliteten på min flysimulator.
Orbx sine addons er også høyt verdsatt hos meg. Disse bidrar til en mye bedre opplevelse spesielt i Europa. Også i Norge har ORBX høynet kvaliteten (FTX Norway)

Et annet uunværlig addons er Active Sky Next (ASN). ASN Bidrar sterkt til å gjøre simmen mere realistisk og ellers er det mange enkeltflyplasser som har funnet veien inn i simmen min.

Jeg benytter ikke AI pakker, dette pga at jeg for det meste flyr online på VATSIM.

Egenproduserte stoler

Hvor kom interessen fra og hvordan har den utviklet seg?
I starten begynte jeg med yoke på skrivebordet, så kjøpte jeg pedaler. Dette var jeg godt fornøyd med i mange år. Så kjøpte jeg noen radioer og throttle og en MCP og tilslutt ble skrivebordet for lite og da startet byggingen av fullskala cockpit – 737-800NG. Dette er ca 5 år tilbake i tid. Jeg har bygget og passet på at simmen var flybar for det meste. Grunnen til at jeg valgte B 737-800, var at det fantes en god del replika og originale deler i markedet. Tegninger og kunnskap var også lett tilgjengelig på nettet. Det var allerede flere byggere rundt om og i Norge var det noen få stykker som var kommet godt i gang og villig delte kunnskapen sin på nettet. To pionerer i Norge kan nevnes; Ole Almenningen og Ivar Hestnes. Lasse Haughom var også tidlig ute med bygging og sikkert flere som jeg ikke vet om. Noen deler blir kjøpt og tilpasset, andre deler kjøpes ferdig som plug’n’play, mens enkelte deler lages på egenhånd eller av gode venner i miljøet. Seter har jeg laget selv, og enkelte paneler bl.a. i pedestall er produer på CNC maskin i Lofoten.

Hvor fant du informasjon og inspirasjon til cockpitbyggingen?
På Flightsim.no begynte det etterhvert å komme inn innlegg om bygging. Og på div hjemmesider fikk jeg også mye nyttig kunnskap for å utvikle hobbyen videre. Men det var da jeg besøkte FLG i 2007 og kom i kontakt med andre byggere og således kom inn i et nettverk med andre byggentusiaster, at min byggeaktivitet skjøt fart.

Fullt utrustet pedestal

Vi reiser også til flightsim-messe i Lelystad, FSWeekend for å både se og lære mere om cockpitbygging. De fleste store leverandører er tilstede der og viser frem sine produkter og nyheter. Dette gir meg en enda større innsikt og jeg har stor glede av å treffe andre meget hyggelige folk med samme interesse. Turene dit er blitt et fast opplegg hvert år første uken i november. Vi er ca 14 – 15 stk som reiser sammen og det er plass til flere!

Hvordan kan flightsim.no bidra til økt interesse for cockpitbygging?
I løpet av de senere år har jeg hjulpet mange med div problemer med bygging og interface. Sist november var Bobbo Kristoffersen og jeg nede i Trøndelag og hjalp en pensjonert flykaptein å bygge en fullskala 737-800NG sim. Vi hadde bestilt alle deler gjennom sommeren og høsten og da vi ankom var det meste klart for bygging. Vi fikk også god hjelp av Christoffer S Vangen, som er en ung simmerentusiast fra Stjørdalen.

Overhead v1 fra Simworld. Serienr. 0002

Overhead v1 fra Simworld

Det var først og fremst trådene på flightsim.no forumet som gjorde at vi fikk kontakt. Jeg solgte en CDU til han via forumet og var nysgjerrig på hva han skulle bygge, og det kom etterhvert frem at han ønsket litt hjelp, og da stilte vi opp.

Det er viktig at vi som bygger hjelper andre i gang med råd og tips. Bare slik kan vi øke interessen for vår spesielle hobby i Norge.
Jeg tror at Flightsim.no gjennom sin spalte/topic om Cockpitbygging bidrar til økt interesse for bygging, men ser gjerne at det blir postet mer fra flere i denne spalten.

Ellers er jeg daglig inne på forumet og leser interessante innlegg. Forumet er et must for oss simmere og jeg håper at det vil bestå.

Har du noen innspill på hvordan flightim.no kan forbedres?
Med glede registrerer jeg at vi har både svenske og danske brukere i forumet og jeg håper at admin legger til rette slik at de også kan ha god nytte av Flightsim.no, gjerne med landsspesifikke emner. Slik kan vi samle hele norden til et simrike.