Kjøp fra vår webshop
Side 1 av 2 1 2 >
Emne Valg
#535387 - 04.03.10 13:22 Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0)
Kevin Andre Nystad Offline
Medlem

Hei!
Har da hatt min pc i ca 1 år nå, og føler det er på tide med klokking. Selv har jeg aldri klokket, og ønsker derfor råd hos noen erfarne her inne.

Pcn består av:
CPU: i7 920 d0
Hoved: asus rampage II extreme
Skjermkort: Evga GTX 285
6 gb ram
1000 watt Corsair
Kjøling på cpu: Hydro 50 fra Corsair
Osv..

Det eneste som trenger klokking ut ifra min side, er CPU. Ønsker å få den stabil på 3,8 ghz - da dette er fullt mulig.
Når det kommer til selve klokkingen er jeg helt blank. Hva begynner jeg med? hvordan regner jeg det ut? osv.

Mvh Kevin laugh

Topp
#535398 - 04.03.10 15:01 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Kevin Andre Nystad]
Egil Johnsen Offline
Aktivt medlem

Har du noe mer informasjon om hvilke minne du har? (fint om du har modellbetegnelse). Det som er kjekt å vite er frekvensen og om det støtter XMP.

Spesifikasjonen din er identisk med min, bortsett fra at jeg har et Asus P6T Deluxe V2. Du bør få 4GHz uten problemer.

Først kan du laste ned CPU-Z og HWMonitor. Disse programmene er kjekk å bruke for å holde rede på klokkefrekvens og temperatur.

Jeg kan gi deg instillingene mine når jeg kommer hjem. Dette bør bli ren plankekjøring.

Det kan også være smart å lese denne artikkelen først. Du vil da bli kjent med de begrepene som benyttes.

Mvh
Egil Johnsen

Endret av Egil Johnsen (04.03.10 16:22)

Topp
#535400 - 04.03.10 15:13 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Kevin Andre Nystad]
Ivar Hestnes Offline
Veteran

Da har du omtrent eksakt samme oppsett som meg Kevin.
Oppskrift på 4ghz her
kikk på det tredje oppsettet nedover siden.
Pass på at du setter Dram timing control 1st information til den minnetypen du har.

Og så er det bare å prøve og sette cpu voltage nedover. Jeg kjører på 1.25, og det funker fint.

Google var min venn for å finne en rask løsning, hehe. Men med god hjelp av Christian Paulsen på forumet her, så lærte jeg å forstå litt av dette også. Ta gjerne en kikk på litt gamlere tråderher på forumet også. Står endel fornuftig smile

Topp
#535405 - 04.03.10 15:51 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Ivar Hestnes]
Egil Johnsen Offline
Aktivt medlem

Hvis du har 3DMark så har det vært fint om du kunne poste før og etterverdiene dine. Har vært morsomt å ha noen å sammenligne med (i og med at maskinene våre er så like).

Men for å overklokke, så må du vite spesifikasjonen til minne (du kan også deligere overklokking av minne til maskinen, men da må minne støtte XMP).

Jeg kan prøve å forklare hvordan overklokking fungerer på i7 arkitekturen. Hvis du leter fram den artikkelen som jeg sendte deg link til i min forrige post, så kan du se på figuren på side 2. Jeg skal benytte den når jeg forklarer.

Hovedklokken i systemet kalles BCLK, og jeg ønsker å sammenligne den med en motor. Videre så er det fire multipliers merket xk1 til 4. Disse ønsker jeg å sammenligne med et gir. To av girene går til CPU, en til minne og en QPI. Uheldigvis så er girene til CPUen låst (fartssperre). De kan kun gires ned og ikke opp.

Da er eneste løsningen å få motoren BCLK til å gå fortere. Dette medfører at alt (minne og QPI) også vil gå raskere, siden alt drives fra denne motoren. Siden giret til CPU er låst på 20, så må motoren snurre på 200 MHz. Dette gir en klokkefrekvens til CPU på 4GHz. Minnet vil da snurre på 200 MHz x 8, som blir 1600MHz. Derfor passer 1600MHz minne så god til en 920 overklokket til 4GHz. Minnet kan gires ned ett hakk til 6x, og da vil frekvensen på minnet bli 1200MHz.

Det er noen momenter til. Spenningen til CPU må økes for å få den til å snurre så fort som vi ønsker. Dette medfører at effekten går til himmels. Derfor er kjølingen en utfordring med overklokking.

Mvh
Egil Johnsen

Endret av Egil Johnsen (04.03.10 17:08)

Topp
#535472 - 04.03.10 20:09 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Egil Johnsen]
Medlem

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Etter og før verdiene? du mener slik det står i CPUID monitoren nå og etter? Kanskje jeg er på bærtur :P

Topp
#535512 - 04.03.10 22:54 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Kevin Andre Nystad]
Egil Johnsen Offline
Aktivt medlem

Beklager sent svar, Kevin.
Det med 3DMark nevnte jeg bare i farten. Dette programmet benyttes bare for å måle ytelsen på maskinen, spesielt grafikk. Det er ikke særlig nyttig til måling relatert til FS-X, så du trenger det ikke.

Men de to første programmene er mer viktige (CPU-Z og HWMonitor).
Dessverre så ser det ikke ut til at minnet ditt støtter XMP (link til Corsair). Du må derfor eksplisitt spesifisere minnehastigheten din. Her er mine verdier:

CPU Ratio Setting = 20
BCLK Frequency = 200
PCIE Frequency = 100
DRAM Frequency = DDR3-1603MHz (Må endres til 1333MHz eller lavere)
CPU Voltage 1.29375 (Prøv 1.25 først)
CPU PLL Voltage = 1.96
QPI/DRAM Core Voltage = 1.32500
DRAM Bus Voltage = 1.65
CPU Differential Amplitude = 800mV
Intel Virtualization Tech = Disabled
Intel HT Tech = Disabled
A20M = Disabled

Det er en fordel å ha så lav spenning på CPU som mulig. Så du kan prøve med Ivars tips på 1.25. Hvis maskinen er stabil, så skal du bare beholde den verdien.
Temperaturen på CPUen min er meget lav (takket være god kjøling). Holder seg på 50-60 grader. Skjermkortet, derimot, er en steikovn.

Etter at du har endret verdiene dine, så kan det være smart å kjøre prime95 noen timer for å stresse maskinen. Hvis testene går OK så er du i mål. Hvis ikke, så må du øke CPU spenningen litt.

Det svakeste leddet ditt er vel minne. Så hvis du kjenner noen som skal bygge en maskin, så kan du jo vurdere å selge dem 1333 minnet ditt for å skaffe deg 1600 minne med XMP støtte (som nå er blitt ganske mye rimligere).

Selv fikk jeg bluescreen da jeg satte ned CPU spenninga til 1.25V, så jeg beholder min gamle verdi.

Lykke til
Egil Johnsen

Topp
#535560 - 05.03.10 10:20 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Egil Johnsen]
Medlem

Helt greit, Egil.

Det med rammen, hvor mye ytesle forskjell snakker vi om da?
Mulig jeg invisterer i ny ram, dersom det vil være nødvendig.
Men først er det nyttit å vite hva 2000 kr ekstra vil dra nytte i smile

Kan laste opp nåværende verdier i ettermiddag. Så kan vi ta det derifra? Jobber mye på dagtid.. så jeg kan ikke finne frem noe nå.

Mvh Kevin

Topp
#535571 - 05.03.10 11:58 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Kevin Andre Nystad]
Medlem

Tenkte på disse brikkene, dersom jeg skal kjøpe nytt:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347#ProductTabs

Mvh Kevin

Topp
#535597 - 05.03.10 15:02 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Kevin Andre Nystad]
Egil Johnsen Offline
Aktivt medlem

Hvis du går fra 1333 til 1600 så blir dette en økning på 20%. Nå oppleves ikke en økning i minnehastigheten like mye som en økning i CPU hastigheten. Men FS-X er jo en applikasjon som spiser det minne den kommer over, så jeg vil absolutt mene at du får en ytelsesforbedring. Men jeg kan ikke dokumentere det.

Så vis du får salg på minnet ditt, så kan du jo vurdere det. Eventuelt kan du jo bruke systemet en stund og vudere videre overklokking. Jeg tror den kjølingen som vi benytter er god for noen MHz til (og da må jo minne følge med).

Videre så synes jeg 1750 for Corsair Dominator 1600 minne virker som et godt kjøp. Du kan jo legge ut de gamle brikkene dine for salg i Kjøp/Salg/Bytte forumet her. Det er mange som kjøper nye eller oppgraderer maskiner. Det er jo kun overklokkere som benytter 1600 minne (og det er faktisk forbausende få som overklokker).

Mvh
Egil Johnsen

Endret av Egil Johnsen (05.03.10 15:05)

Topp
#535607 - 05.03.10 16:10 Re: Overklokking av uerfaren. (i7 920 d0) [Re: Egil Johnsen]
Medlem

Ok.

Hjelp meg og velge.
Dette:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492610

Eller først nevnte brikker?
Som nevnt er jeg ikke så godt inne på ytelser og spesifikasjoner. Så lenge fsx når disse kravene, som denne pcn:
http://www.youtube.com/watch?v=DkbPalZgKPs

Kunne vært interessant å prøvd med 8 gb også smile

Mvh Kevin

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Moderator:  Dag Johansen 
Siste innlegg
Lager scenery for LEMU
av Ragnar Egeland
1 sekund siden
GoFlight MCP PRO med GoFlight EFIS selges
av Tom Jonny Pettersen