Hei Kevin.
Det siste valget vil jeg ikke anbefale. i7 arkitekturen har en treveis minnekontroller, dvs. at dataene til og fra minnet har tre "filer". Derfor opererer man med sett bestående av tre minnebrikker når man skal kjøpe minne til i7. En brikke for hver fil. Så du vil få en drastisk nedgang i ytelse med bare å benytte to brikker. Da vil jo en fil være ubrukt. Derfor selges minnebrikker til i7 i sett på tre. Brikkene i slike sett skal ha meget like karakteristikker iom at de jobber i parallell.
Men for å gjøre deg litt mer forvirret, så er det enda et parameter som har betydning for minnets hastighet (i tillegg til frekvensen). Minnet har forskjellig forsinkelse (ofte kalt ventetidstiming). Dette er tiden minnet trenger for å hente data (sterkt forenklet). Ser du på spesifikasjonen til en minnebrikke, så ser du en sekvens med tall på formen 8-8-8-24. En beskrivelse av disse tallene finner du
her.
Prisen på minnebrikken er økende jo lavere disse tallene er (ikke overraskende). Eksempel fra
Amentios prisliste, så koster 6GB Corsair Dominator 1600MHz med ventetidstiming 7-7-7-20 2.155 mens 6GB Corsair Dominator 1600MHz med ventetidstiming 8-8-8-24 koster 1.808. Hvor mye dette har å si for FS-X aner jeg ikke (det vil ha en positiv effekt, men jeg kan ikke si hvor mye).
Mvh
Egil Johnsen