Beklager sent svar, Kevin.
Det med 3DMark nevnte jeg bare i farten. Dette programmet benyttes bare for å måle ytelsen på maskinen, spesielt grafikk. Det er ikke særlig nyttig til måling relatert til FS-X, så du trenger det ikke.
Men de to første programmene er mer viktige (CPU-Z og HWMonitor).
Dessverre så ser det ikke ut til at minnet ditt støtter XMP (
link til Corsair). Du må derfor eksplisitt spesifisere minnehastigheten din. Her er mine verdier:
CPU Ratio Setting = 20
BCLK Frequency = 200
PCIE Frequency = 100
DRAM Frequency = DDR3-1603MHz (Må endres til 1333MHz eller lavere)
CPU Voltage 1.29375 (Prøv 1.25 først)
CPU PLL Voltage = 1.96
QPI/DRAM Core Voltage = 1.32500
DRAM Bus Voltage = 1.65
CPU Differential Amplitude = 800mV
Intel Virtualization Tech = Disabled
Intel HT Tech = Disabled
A20M = Disabled
Det er en fordel å ha så lav spenning på CPU som mulig. Så du kan prøve med Ivars tips på 1.25. Hvis maskinen er stabil, så skal du bare beholde den verdien.
Temperaturen på CPUen min er meget lav (takket være god kjøling). Holder seg på 50-60 grader. Skjermkortet, derimot, er en steikovn.
Etter at du har endret verdiene dine, så kan det være smart å kjøre
prime95 noen timer for å stresse maskinen. Hvis testene går OK så er du i mål. Hvis ikke, så må du øke CPU spenningen litt.
Det svakeste leddet ditt er vel minne. Så hvis du kjenner noen som skal bygge en maskin, så kan du jo vurdere å selge dem 1333 minnet ditt for å skaffe deg 1600 minne med XMP støtte (som nå er blitt ganske mye rimligere).
Selv fikk jeg bluescreen da jeg satte ned CPU spenninga til 1.25V, så jeg beholder min gamle verdi.
Lykke til
Egil Johnsen