Jeg tror selv at rundt 35 grader er korrekt temperatur, men blir litt nervøs når realtemp viser 73. Noen som har noen innspill å komme med her? Tør ikke å forsøke meg på noe klokking her uten at jeg kan stole på temperaturen.
Du kan uansett ikke stole helt på temperaturen i grader celsius avlest med software, men du
må stole på meg når jeg sier at din AI-suite er helt på bærtur, selv om det ser fancy ut!

Mitt råd blir at du følger Jan Arilds råd. Ut med AI-suite, og vekk med auto-klokk, vil være det beste. Man skal aldri si aldri, og kjørelengden varierer, men det er svært uvanlig å trenge 1,3V for 3,3Ghz på en D0 920, så du kan trygt prøve litt lavere spenning/V-core ja.
Når det er sagt så er ikke core-temp/real-temp temperaturen din for høy isolert sett, det er ingen fare med 75, men for å være med en såpass god kjøler, D0 prosessor, 3,3Ghz, og med HyperThreading avskrudd, så er det en litt høy temperatur.
Med andre ord, tar du dette manuelt kan du velge, enten å bli på den frekvensen men med lavere spenning=lavere temperatur, eller du kan klokke lenger, med litt høyere spenning. (Dvs litt høyere enn hva som er nødvendig for 3,3Ghz, men uansett lavere enn det du har nå)
Som sagt kan man ikke stole helt på avlest temperatur, men det fine med RealTemp er at denne leser av prosessorens egne termiske føler for hver kjerne, og som er kalibrert individuelt for hver CPU. Prosessoren vet ikke noe om Celsius, og hvor mange grader den faktisk er, men det den vet er at når sensoren går til 0, så er det
for varmt, og den setter da i gang diverse trinnvise tiltak for å kjøle seg selv ned. (I verste fall skrur den seg også helt av, om ikke nedkjølings-tiltakene fungerer.)
Sensoren er altså laget slik at den starter på ca 100 og går til 0, så det viktige er å aldri la det bli så varmt at den går helt til 0. Det er dette du kan se i RealTemp som "distance to TjMax", og du ser at du har igjen ca 25-30 "grader" før det skjer.
En sånn "Tj-Max grad" tilsvarer i virkeligheten ca 0,8 til 1,2 grader Celsius, så når du leser 70 grader så kan det godt være litt mer, eller litt mindre. Software som AI-suite prøver å gjette hva temperaturen er i Celsius midt oppå toppen av utsiden av prosessoren, men som man ser gjetter den til tider veldig feil, da en forskjell mellom idle og load på bare 5 grader er helt usannsynlig og umulig i praksis. Det er altså et svar som faller på sin egen urimelighet, omtrent i klasse med tilfeller der man ser lavere temperatur enn romtemperaturen. Henger ikke på greip.

Intel støtter ingen tredjeparts programmer for avlesning av temperatur, og denne sensoren jeg snakker om (og som vil leser av) er ikke laget for å vise temperatur. Den er laget for å passe på prosessoren, sørge for at den ikke blir for varm, og den styrer også Turbo funksjonen. Den er mest nøyaktig i det området den er ment å ha en funksjon, dvs nær maks-temp Tj-Max-0, og mer upresis nedover i kjølige trakter, så dette
kan være forklaringen på at man opplever litt høye idle-temperaturer.
Kunne sagt veldig mye mer om dette, men vil heller bare oppfordre til å ikke stresse for mye med det. Holder du deg under ca 75-80 grader i Real/Core-temp så har du god margin fra prosessorens interne grenser, og det er da også sannsynlig at den er ikke er nevneverdig over de ca 70C (Max Tcase) utenpå "lokket", som er det oppgitte kravet man bør følge (men ikke kan sjekke).