Bestill fra vår webshop
Side 1 av 2 1 2 >
Emne Valg
#514826 - 28.11.09 14:26 i7 920 cpu temperatur
Ivar Hestnes Offline
Veteran

Har et rampage II kort og i7 920 prosessor med Noctua NH-U12p kjøler. Kortet er klokka opp til 3,3 ghz med den innebyggde CPU level-up funksjonen.

Med AI suite så ligger temperatur på 31 grader ubelsatet, og ca 36 C på belastning med prime. Men med Real Temp 3.40 så viser temperauren aldri lavere enn 43 ubelastet, og opp i mot 74 grader på prime.

Tar av kabinettdøra og stikker lanken inn for å kjenne, og det er behagelig sydentemperatur inni der. Legger også en finger på kjølerens anleggsflate mot CPU, og det går veldig fint.

Jeg tror selv at rundt 35 grader er korrekt temperatur, men blir litt nervøs når realtemp viser 73. Noen som har noen innspill å komme med her? Tør ikke å forsøke meg på noe klokking her uten at jeg kan stole på temperaturen.

smile

Topp
#514833 - 28.11.09 15:05 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Ivar Hestnes]
Ivar Hestnes Offline
Veteran

Har lagt inn enda et par temperatur-målere og nå ser jeg at det står CPU temp på 32 grader på flere programmer, og at det er core temp som er på rundt 70 grader på belastning.

Er det mye? Sikkert noe jeg ikke har skjønt her enda altså grin

Legger ved et screenshot og håper på noen kommentarer av et eller annet slag smile

Topp
#514853 - 28.11.09 16:46 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Ivar Hestnes]
Jan Arild Gjemble Offline
Aktivt medlem

For det første, du har alt for høy volt på CPU'en. Derfor denne høye temperaturen. Det blir ofte slik at man skrur volten opp med slike ferdige overklokkingsprogrammer.

Det er mye bedre å ta dette manuelt inne i bios og ha full kontroll på de ulike elementene du endrer. Selv kjører jeg en I7 920 på 4,0 GHZ med straks over 1,25 i CPU-volt

Topp
#514856 - 28.11.09 16:53 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Jan Arild Gjemble]
Andrew Thomsen Offline
Veteran

Jepp, og jeg har nøyaktig samme spenning med en E8600@4GHz, satt manuelt i BIOS. Her hos meg stemte ikke verdiene i BIOS med real-life, så jeg måtte forsøke 3-4 spenninger før jeg kunne avlese det jeg ville ha med CPU-z og/eller PC Wizard.

Topp
#514905 - 28.11.09 19:06 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Ivar Hestnes]
Christian Paulsen Offline
Veteran

Sitat:
Jeg tror selv at rundt 35 grader er korrekt temperatur, men blir litt nervøs når realtemp viser 73. Noen som har noen innspill å komme med her? Tør ikke å forsøke meg på noe klokking her uten at jeg kan stole på temperaturen.

Du kan uansett ikke stole helt på temperaturen i grader celsius avlest med software, men du stole på meg når jeg sier at din AI-suite er helt på bærtur, selv om det ser fancy ut! smile

Mitt råd blir at du følger Jan Arilds råd. Ut med AI-suite, og vekk med auto-klokk, vil være det beste. Man skal aldri si aldri, og kjørelengden varierer, men det er svært uvanlig å trenge 1,3V for 3,3Ghz på en D0 920, så du kan trygt prøve litt lavere spenning/V-core ja.

Når det er sagt så er ikke core-temp/real-temp temperaturen din for høy isolert sett, det er ingen fare med 75, men for å være med en såpass god kjøler, D0 prosessor, 3,3Ghz, og med HyperThreading avskrudd, så er det en litt høy temperatur.

Med andre ord, tar du dette manuelt kan du velge, enten å bli på den frekvensen men med lavere spenning=lavere temperatur, eller du kan klokke lenger, med litt høyere spenning. (Dvs litt høyere enn hva som er nødvendig for 3,3Ghz, men uansett lavere enn det du har nå)

Som sagt kan man ikke stole helt på avlest temperatur, men det fine med RealTemp er at denne leser av prosessorens egne termiske føler for hver kjerne, og som er kalibrert individuelt for hver CPU. Prosessoren vet ikke noe om Celsius, og hvor mange grader den faktisk er, men det den vet er at når sensoren går til 0, så er det for varmt, og den setter da i gang diverse trinnvise tiltak for å kjøle seg selv ned. (I verste fall skrur den seg også helt av, om ikke nedkjølings-tiltakene fungerer.)

Sensoren er altså laget slik at den starter på ca 100 og går til 0, så det viktige er å aldri la det bli så varmt at den går helt til 0. Det er dette du kan se i RealTemp som "distance to TjMax", og du ser at du har igjen ca 25-30 "grader" før det skjer.

En sånn "Tj-Max grad" tilsvarer i virkeligheten ca 0,8 til 1,2 grader Celsius, så når du leser 70 grader så kan det godt være litt mer, eller litt mindre. Software som AI-suite prøver å gjette hva temperaturen er i Celsius midt oppå toppen av utsiden av prosessoren, men som man ser gjetter den til tider veldig feil, da en forskjell mellom idle og load på bare 5 grader er helt usannsynlig og umulig i praksis. Det er altså et svar som faller på sin egen urimelighet, omtrent i klasse med tilfeller der man ser lavere temperatur enn romtemperaturen. Henger ikke på greip. grin

Intel støtter ingen tredjeparts programmer for avlesning av temperatur, og denne sensoren jeg snakker om (og som vil leser av) er ikke laget for å vise temperatur. Den er laget for å passe på prosessoren, sørge for at den ikke blir for varm, og den styrer også Turbo funksjonen. Den er mest nøyaktig i det området den er ment å ha en funksjon, dvs nær maks-temp Tj-Max-0, og mer upresis nedover i kjølige trakter, så dette kan være forklaringen på at man opplever litt høye idle-temperaturer.

Kunne sagt veldig mye mer om dette, men vil heller bare oppfordre til å ikke stresse for mye med det. Holder du deg under ca 75-80 grader i Real/Core-temp så har du god margin fra prosessorens interne grenser, og det er da også sannsynlig at den er ikke er nevneverdig over de ca 70C (Max Tcase) utenpå "lokket", som er det oppgitte kravet man bør følge (men ikke kan sjekke). smile

If it ain't broke,
fix it until it is...

Topp
#514920 - 28.11.09 20:14 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Christian Paulsen]
Ivar Hestnes Offline
Veteran

Kjempeflott. Da har jeg litt å studere på her. Takk for skikkelig utfyllende informasjon Christian.

Volten er satt ned, og det hjelper ihvertfall.

Må vel fortsatt forske endel her da smile

Topp
#514927 - 28.11.09 20:39 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Ivar Hestnes]
Christian Paulsen Offline
Veteran

Gjør det Ivar, så får du bare si fra hvis du trenger hjelp. Så lenge man ikke skal over på det mer ekstreme så er dette et veldig greit oppsett og overklokke, og det meste kan fortsatt stå på Auto selv om du tar litt mer kontroll.

Når du har klart å bygge en så heftig cockpit som du har, og få det til å virke, så kan du overklokke Ci7 på Asus Rampage til 3,6Ghz mens du sover..! grin

Lykke til. wink

If it ain't broke,
fix it until it is...

Topp
#514928 - 28.11.09 20:46 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Christian Paulsen]
Kristian Jørgensen Offline
Veteran

Et sidespørgsmål fra mig, da jeg er helt noob på OC-området:

Er det overhovedet nogen god idé at overclocke med standartkøling?

Topp
#514930 - 28.11.09 20:53 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Kristian Jørgensen]
Ivar Hestnes Offline
Veteran

hahaha, mens jeg sover ja. Den var morsom grin Tror katten min har mere greie på overklokking enn jeg altså.

Men målet er ihvertfal at jeg skal få et greit perspektiv ut av cockpit-vinduene med den nye maskina ihvertfall.

Har gjort et lite stunt her nå da. Satt den opp til 4 ghz i full fart, hehe. fulgte oppsett nummer 3 på denne sida og sat ned volten til 1.25625. Ser ut til å fungere bra. Ingen stygge temperaturer i FSX ihvertfall. Men tør ikke å kjøre Prime da, hehe.

TARGET CPU 4000MHZ
TARGET DRAM 1603MHZ
BIOS 1406
Rampage II Extreme V02.61

[i][b]AI overclock - manual
OC from CPU level up - auto
OC from Memory level up - auto
CPU Ratio setting - 20

CPU configuration
CPU Ratio Setting - 20
C1E Support - disable
Hardware prefetcher - enable
Adjacent Cache line prefetcher - enable
Intel Virtualization tech - disable
CPU TM Function - disable
Execute Disabled bit - enable
Intel HT Technology - disable
Active Processor Cores - all
A20M - disabled
Intel Speedstep tech - disabled
Intel Turbo Mode tech - enable
Intel C-STATE tech - disabled

BCLK frequency - 200
PCIE frequency - 100
DRAM frequency - DDR3 1603MHz
UCLK frequency - Auto
QPI frequency - Auto

Dram timing control
1st iformation - 8-8-8-24 rest auto
2nd information - auto
3rd information - auto

EPU II phase control - full phase
Load-line calibration - Enabled
CPU differential amplitude - auto
Extreme OV - disabled

Current voltage 1.257v - 1.812v - 1.204v
Cpu voltage - 1.45 v
CPU PLL voltage - auto
QPI-Dram voltage - 1.375

Current voltage 1.138v - 1.508v - 1.111v - 1.508v
IOH voltage - auto
IOH PCIE voltage - auto
ICH voltage- auto
ICH PCIE voltage - auto

Current voltage :
DRAM Bus voltage - 1.65681
DRAM REF voltage - auto

Debug mode - string
Keyboard TeakIt comtrol - disabled

CPU spread spectrum - auto
PCIE spectrum - auto
CPU clock skew - auto
IOH clock skew - auto

Topp
#515228 - 30.11.09 10:09 Re: i7 920 cpu temperatur [Re: Ivar Hestnes]
Egil Johnsen Offline
Aktivt medlem

Hei Ivar
Jeg har også startet med å overklokke min i7-920, og jeg er relativt grønn på dette feltet. Sokkel 1366 er litt annerledes å overklokke enn den gamle 775 sokkelen. Jeg kom over en artikkel fra Xbit labs som hjalp meg å forstå de begrepene som man må kunne i dette fagfeltet. Spesielt figuren på side 2 hjalp meg mye.

Xbit fraråder å benytte standardviften til overklokking. Jeg hadde heller ikke lyst å ha en turbin på 1 kilo montert på hovedkortet. Siden jeg har erfaring med vannkjøling (har benyttet vannkjøling av støyhensyn, ikke for overklokking), så fant jeg denne lille saken. Den er faktisk enklere å montere enn mange vifteløsninger, pluss at man slipper søl med slager, kjølevæske etc. Kan absolutt anbefales.

Jeg har klokket CPU'en min til 4GHz, men jeg tror ikke at jeg har gjort alt optimalt. Jeg har D0 stepping, og har overklokket den etter denne guiden (som baserer seg på C0). Mistenker derfor at jeg har litt unødvendig høye spenninger på CPU'en.

Håper på å kunne få noen råd etter hvert. Man er jo nesten nødt til å overklokke for å få den #!@!$ FS-X'en til å lette.

Egil

Endret av Egil Johnsen (30.11.09 10:30)

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Moderator:  Dag Johansen 
Siste innlegg
Lager scenery for LEMU
av Ragnar Egeland
1 sekund siden
GoFlight MCP PRO med GoFlight EFIS selges
av Tom Jonny Pettersen
5 minutter 28 sekunder siden