Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til at det gikk som det gikk med de ca. 70 personene som overlevde i Panam-flyet var at de hadde fulgt med da kabin-crewet fortalte om sikkerhetsrutiner. Elias, VR på 160 kt. for en Boeing 737 er svært mye!
Sitat: Men jeg syns det er så rart, co-piloten sa at VR var 130kt, men med 737 på FS må jeg minst ha rundt 160kt før jeg begynner rotate og flyet tar ikke av før jeg nærmer meg 190-200kt, og han fløy 747, hva er det jeg gjør feil? Han hadde jo nesten ikke noe flaps heller.
1. Dette var en 747 som skulle til Nederland, mao var den lett lastet = lavere VR. 2. Om du trimmer 737n din for takeoff greier du nok å få rotate rundt 140knop +/- avhengig av vekt.
Det var vel også denne ulykken som var med på å lage regelen om at det ikke er lov å bruke ordet "takeoff" før man faktisk får klareringen for takeoff, er det ikke? Istedet skal man bruke ordet "departure", slik at det ikke skal oppstå misforståelser. Mener at jeg har lest det et eller annet sted.
Synd at jeg gikk glipp av denne. Denne trur jeg ikke jeg har sett.